Herve har blivit utvisad från Sverige

Herve utvisades från Sverige igår. Det är så fruktansvärt fel så det finns inte! Man känner stor besvikelse över Sverige. Man inser nu vilka svåra situationer invandrare kan ställas inför och hur försvarslösa dom är. Usch!
Vi gjorde iallafall så gott vi kunde. Tycker det var en otroligt fin gest av alla som var med och demostrerade för Herve den där måndagen. Vare sig man känner en person eller ej som är utsatt tycker jag det är väldigt fint gjort att visa sitt stöd, visa att man är en god medmänniska. En fantastisk insats måste jag säga! Dels samlade dom in ca 5000 kr till en advokat åt honom och mat. Man blir alldeles mållös! Man kunde se på svtplay hur rörd Herve blev då dom berättade att vi organiserat en demostration för honom. Man såg att att han blev tårögd, tänk vilken känsla då ca 200 människor demostrerar bara för din skull! Vilket enormt stöd, förstå vilken kärlek man borde känna. Att man känner sig behövd!

Alla tycker om Herve, han är alltid glad och positiv. Han sprider glädje runtomkring sig och det gör så otroligt mycket, folk blir så glada och man uppskattar den personen väldigt mycket. Herve har aldrig klagat på Sverige och han älskar gå i skolan och han vet precis vad han vill bli......Så blir en sådan person utvisad......Man finner inga ord.

Intervjun med AT strax innan han blev transporterad av polisen till Arlanda:

- Vad händer när du kommer till Kongo?
- Jag har ingenstans att ta vägen. Jag vet inte alls än vad som kommer att hända där. Polisen kör bara dit mig och lämnar mig på planet.

-Vet du hur du ska komma tillbaka?
- Jag vill men vet inte hur jag ska göra det. Jag har inga skäktingar kvar i Sverige eller i Kongo.

- Hur känns det nu då?
Det känns bara som att de bara gör saker på rutin och inte titta på omständigheterna. Det känns inte bra såklart. Samma regering som hade makten och oroligheterna som gjorde att jag flyttade från Kongo är kvar.

- Vad gör du när du landar i Kongo?
- Kongo är farligt för mig, så jag ska försöka lämna landet direkt när jag landar.

- Finns det någonting annat du vill ha sagt?
- Sverige är mänskliga rättigheternas land, folk kan behandlas som människor och inte som djur. Det här ska inte hända någon annan efter mig.

Tänk att ha den känslan inom sig, dom har inte ansträngt sig till max och försökt löst det på bästa sätt! Fy fan säger jag bara!!! Han har absolut ingenting att komma tillbaka till men ändå skickar dom tillbaka honom. Han kanske dör där nere! Det är tamme sjutton inte klokt, jag kokar av ilska! Alla människor har väl för helsike sina rättigheter har dom inte???
Som sagt, dom borde kolla på omständigheterna och inte bara tänka på deras jävla rutiner och regler! Tänk på att det är en människa som vi handskas med, en levande individ. En människa med kött och blod som har ett liv! ¨
Man skickar inte en männsika till ett oroligt land där det är krig och denne fruktar för sitt liv...Jo det gör man tydligen!
Helt otroligt vilket BRA Sverige vi lever i! En applåd, en guldmedalj det borde vi ha!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0