Dagdrömmaren

De allra flesta dagdrömmer. En del mer andra mindre.  Att dagdröma kan handla om vad som helst, det kan vara om något man oroar sig för, något som hänt eller ska hända. Det kan vara en positiv kraft, kreativa eller problematiska. 
Jag har hört att vi kan faktiskt dagdrömma upp till 20-30% av våran vakna tid. Undra om mitt procent tal är något högre med tanke på hur ofta jag dagdrömmer. Jag har läst att inåtriktade personer ofta är dom som dagdrömmer mest, men det stämmer inte riktigt överrens med mig!
Jag tycker det är skönt att dagdrömma, att få sjunka in i tankarna och glömma allt omkring för en stund. Det är som att kliva in i sig själv, man har ingen som helst aning om vad som händer runt om en. Man bara "är" med tankarna. Du kan tänka om precis vad du vill, det är ingen som ser eller hör. 
Jag är väldigt svår att få kontakt med när jag dagdrömmer, folk kan prata med mig utan att jag ens lägger manken till det och kan tilltala mitt namn flera gåner utan att jag märker något.
Jag har också läst att en som dagdrömmer kan ibland se förvånad ut, en tom blick som inte är fäst på någon speciell punkt ock kan vara svår att få kontakt med. Precis så är jag.

Det är faktiskt så, att desto mer koncentrerade vi är på någonting, desto mer dagdrömmer vi. Jag kan tillexempel sitta och läsa en jätte bra bok men plötsligt inser jag att jag  tänkt på något helt annat och har läst flera sidor utan att veta vad jag läst. Dagdrömmar kan vara sekundsnabba men även vara i flera minuter. Jag tycker det är ganska intressant det här med att dagdrömma, hjärnan är en bra konstig klump ibland. Forskare säger att om vi inte fick dagdrömma skulle vi bli tokiga, och det stämmer helt och hållet. Att ens tänka tanken att inte få dagdrömma, jag blir tokig bara jag tänker på det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0